5 zasad skutecznych przedsięwzięć społecznych

sbart_1

Przedsięwzięcie społeczne nie powstaje w ciągu kilku dni. By rzeczywiście pomagało i przynosiło korzyści musi być dobrze przemyślane i prowadzone według określonych założeń.

Oto 5 zasad, które twoim przedsięwzięciom społecznym zapewnią wyższą skuteczność:

1. Udostępniaj klientom oferty na zasadach wyłączności

Do programu Mobiliz prowadzonego przez Renault kwalifikują się tylko niezamożni konsumenci potrzebujący samochodu, by dostać lub utrzymać pracę. Ich wyszukiwaniem zajmują się francuskie organizacje pozarządowe.

2. Oferuj wysoką jakość produktów i usług pomimo znacząco niższej ceny

Francuska firma Essilor sprzedaje za 30 EUR okulary wysokiej jakości produkowane przez inne firmy w cenie 250-300 EUR. Stosuje te same soczewki, jedynie wybór oprawek jest bardziej ograniczony.

3. Starannie projektuj całe rozwiązania, a nie tylko sam produkt czy usługę

Osobom ubogim oferuje się najczęściej mieszkania stawiane po niskich kosztach. Francuski koncern Bouygues proponuje cały pakiet rozwiązań:

  • zmniejszenie powierzchni mieszkań, by można je było budować w okolicach z lepszym dostępem do transportu publicznego
  • tworzenie wspólnych pralni
  • proszenie lokatorów o samodzielne sprzątanie i usuwanie śmieci
  • instalowanie wydajniejszych systemów dystrybucji wody.  

4. Zawsze stawiaj cel społeczny na pierwszym miejscu

Pierwszym założeniem przedsięwzięcia Asili wspieranego przez IDEO było tylko ograniczenie umieralności dzieci w Demokratycznej Republice Konga. Szybko jednak okazało się, że cel ten można osiągnąć jedynie wprowadzając cały system działań:

  • dostęp do czystej wody
  • ośrodek zdrowia
  • kooperatywę rolniczą

Zaspokojenie potrzeb Kongijczyków było możliwe poprzez dotarcie do sedna problemów, które ich nękały.

5. Zaczynaj od działań lokalnych i na małą skalę

Projekt Malin stworzony przez Danone to zestaw narzędzi dla rodzin do odpowiedniego dbania o dietę dzieci. Choć obejmuje szereg działań (naukę dobrych nawyków żywieniowych, prowadzenie treningów z gotowania czy rozbudowywanie strony internetowej z przepisami, poradami, filmami video i chatem), prowadzony jest na razie tylko w 4 miastach. Jego rozbudowa wymaga czasu i wyszukania właściwych klientów.

O korzyściach z przedsięwzięć społecznych – innych niż finansowe – możecie poczytać w moim poprzednim artykule „Czy na działaniach społecznych powinniśmy zarabiać?”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook