Czy na działaniach społecznych powinniśmy zarabiać?

soule-com.sg

I czy musi to być zawsze zysk finansowy? Znane marki dowodzą, że lepsza reputacja i zaangażowanie pracowników mogą mieć większe znaczenie dla rozwoju.

Pierre, lat 35, mieszkaniec wsi

„Po wielu miesiącach poszukiwań wreszcie znalazłem pracę w fabryce. Za oszczędności kupiłem starą Renówkę, bo bez własnego auta nie dojadę do pracy. Ale codziennie martwię się, co pocznę, jak mi się zepsuje. Nie stać mnie na naprawę.”

Koncern Renault mógł ciąć koszty i szukać dla Pierre’a tańszego samochodu. Dostrzegając jednak głębsze źródło jego niepokojów (utrata pracy w przypadku zepsucia auta), zaoferował mu możliwość taniej naprawy. W ramach programu Mobiliz stworzył sieć „solidarnych warsztatów samochodowych”, które przeznaczają część swojego czasu i zasobów na remontowanie po kosztach aut klientów zakwalifikowanych do programu.

Amelia, lat 71, emerytka

„Bardzo lubię czytać. Książki zastępują mi teraz podróże, na które jeździłam w młodości. Ale wzrok mam coraz słabszy. Moje okulary trzeba by już wymienić, jednak 250 EUR to dla mnie wielki wydatek”.

Dostrzegając tę potrzebę firma Essilor nie tylko opracowała dobre jakościowo okulary w cenie 30 EUR. Stworzyła też w całej Francji sieć ponad 500 „solidarnych sprzedawców detalicznych”, którzy dobrowolnie zgodzili się poświęcać część czasu na sprzedaż okularów z bardzo obniżoną marżą.

A gdzie tu zarobek?

W wymiarze finansowym nie ma go wcale lub jeśli jest, to w całości zostaje przeznaczony na dalszy rozwój przedsięwzięcia społecznego. Pojawiają się natomiast inne korzyści, które potrafią równie znacząco wpłynąć na dalszy rozwój firmy:

  • odkrywanie nowych szans biznesowych, a nawet inicjowanie przełomowych innowacji

Firma społeczna Danone w Bangladeszu nazywana jest „najlepszym na świecie laboratorium badawczo-rozwojowym”.

  • wzmocnienie motywacji i zaangażowania pracowników

„Myśleliśmy, że Mobiliz spotka się z chłodnym przyjęciem, ponieważ ten model działalności z definicji uniemożliwia zarabianie pieniędzy – mówi Claire Martin. – Tymczasem poparli go ludzie z całej firmy.”

„Przedsięwzięcia społeczne pokazują – wyjaśnia Emanuelle Vignaut z Danone – że nasza firma ma wszechstronną i długofalową misję. Nie jesteśmy już uważani za >>drapieżnika<<”.

CSR w 3 odsłonach

Społeczna odpowiedzialność biznesu może być realizowana na 3 sposoby:

  1. Na pokaz – by wpisać się w aktualny trend działania na rzecz społeczeństwa
  2. Dla zysku - pomagamy potrzebującym jednocześnie sprzedając nasze produkty
  3. Dla wartości wyższych – wspieramy rozwiązywanie problemów społecznych nie licząc na zyski finansowe.

Więcej o przedsiębiorczości społecznej w bardzo ciekawym artykule „Jak dotrzeć do najuboższych konsumentów bogatego świata” (HBRP listopad 2015).

Jedno przemyślenie na temat “Czy na działaniach społecznych powinniśmy zarabiać?”

  1. ~StasL pisze:

    „W wymiarze finansowym nie ma go wcale lub jeśli jest, to w całości zostaje przeznaczony na dalszy rozwój przedsięwzięcia społecznego. Pojawiają się natomiast inne korzyści, które potrafią równie znacząco wpłynąć na dalszy rozwój firmy” wciąż to dla mnie z mało, na przykładzie okularów 500 sklepów bez zysków??

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook