Czy można wypromować rozpędzone neutrony?

Promocja nauki

Nazwa Centrum Promieniowania Synchrotronowego dla wielu z nas brzmi zawile. A gdyby taki ośrodek miał stanąć w naszej okolicy – to również trochę strasznie. Ale jego włodarzom udało się nie tylko uspokoić mieszkańców, ale także przyciągnąć naukowców i sponsorów.

PR dla nauki

Skomplikowane terminy czy hermetyczny naukowy język nie ułatwiają ośrodkom badawczym wypromowania się. Wtedy w sukurs przychodzi umiejętny public relations, który bierze pod uwagę wszystkie grupy interesów. Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego Solaris z Krakowa miało ich 3:

  • okoliczni mieszkańcy
  • potencjalni sponsorzy
  • naukowcy i uczelnie.

Trzy etapy

Rozpoczęto od mieszkańców, których zaproszono do zwiedzania ośrodka, by mogli się przekonać, że nie zagraża on ich życiu czy zdrowiu. Następnie wysłano przez media zachętę do przedsiębiorców, aby – z jednej strony – zasponsorowali rozwój Centrum, a z drugiej – sami przeprowadzali w nim eksperymenty przyczyniające się do powstawania nowych produktów. I wreszcie ogłoszono konkursy dla naukowców, których zwycięzcy otrzymali fundusze na wykonywanie badań.

Przemyślana strategia

Wydawałoby się, że niektóre dziedziny naszego życia – choć ważne i wartościowe – są mało „atrakcyjne marketingowo” i ciężko będzie do nich przekonać kogokolwiek. Umiejętnie przeprowadzona analiza rynku oraz plan systematycznych działań skierowany do wszystkich grup interesów pozwala jednak przełamać te ograniczenia. Stąd coraz popularniejsze stają się stanowiska specjalistów ds promocji lub komunikacji, tworzone nawet przy ośrodkach naukowych czy badawczych. Dzięki nim rozpędzone neutrony też znajdują swoich fanów i adwokatów.

Więcej o promocji wiedzy w artykule Jak dobrze sprzedać naukę

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook