Jak poobijane brzoskwinie stały się źródłem nowego biznesu

Oxfam_3-2

Rolnicy je wyrzucali, bo sklepy nie chciały ich przyjmować. A pewna organizacja charytatywna szukała funduszy. Obie strony połączyła firma Campbell Soup, która działania odpowiedzialne społecznie ma wpisane w swoje DNA.

Uszkodzone brzoskwinie rolnicy zgodzili się nieodpłatnie przekazywać firmie Campbell. Ta wyprodukowała z nich sos o nazwie Just Peachy Salsa. Jego sprzedaż zasiliła konto organizacji pozarządowej Food Bank of South Jersey. Tak działa CSR zintegrowany z celami strategicznymi firmy.

Wykorzystaj swoje atuty

Firma UPS do perfekcji opanowała procesy logistyczne. Gdy usłyszała o skutkach tsunami na Haiti, wsparła swoim taborem przewóz pomocy humanitarnej. Przy okazji dowiedziała się o nieprawidłowościach towarzyszących rozdziałowi darów. Wykorzystując swoją wiedzę opracowała prosty i tani system z użyciem kodów kreskowych, który szybko wyeliminował wszystkie nadużycia. System ten działa do dziś i jest używany również przez inne organizacje charytatywne.

Wpisz społeczną odpowiedzialność w swoją strategię

Wiele firm rozpoczyna działania odpowiedzialne społecznie, bo są teraz modne. Wybiera jakąś organizację i przekazuje jej pieniądze albo wspólnie z nią sadzi drzewa. Efekty są bardzo różne. Często bowiem cele społeczne nie łączą się w ogóle ze strategicznymi celami firmy. A wtedy nie pojawia się element sprzężenia ani wzmocnienia. Najlepsze efekty daje CSR wpisany w podstawowe procesy przedsiębiorstw, gdyż wtedy wybierane są inicjatywy wykorzystujące wiedzę lub doświadczenie firmy.

Nie zapominaj o współpracownikach

„Firmy powinny zmieniać świat na lepsze” – mówi Amir Kassaei z DDB. „Muszą stwarzać wartości, które faktycznie są istotne i które będą miały wpływ na codzienne życie ludzi”. Działania tak powiązane z rzeczywistymi problemami wzbudzą również zainteresowanie pracowników firmy. A ich zaangażowanie jest tu kluczowe. O nieprawidłowościach w rozdziale pomocy kierownictwo UPS dowiedziało się właśnie od jednego ze swoich pracowników.

Zachęć swoich klientów do współdzielenia

W firmowy CSR trzeba też włączać własnych klientów. Gdy Marks & Spencer zaczął wspierać organizację charytatywną Oxfam swoimi ubraniami, postanowił w proces darowizn zaangażować także konsumentów. Zachęcił ich do przynoszenia do sklepów ubrań, których już nie noszą i pozostawiania ich w specjalnych koszach. W zamian otrzymywali oni bony ze zniżką na kolejne zakupy. Wiele osób przynosiło ubrania, gdyż mogli być pewni, że trafią one w konkretne potrzebujące ręce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook