Po co firmom media społecznościowe?

Media społecznościowe

Większość firm używa mediów społecznościowych jako kolejnego – modnego – kanału komunikacji marketingowej. Nierzadko czynią to w sposób czysto reklamowy, nie wykorzystując ich prawdziwego potencjału.

Zatrzymani na pierwszym kroku

Posty o nowych produktach, wydarzeniach firmowych czy nagrodach w konkursach zwykle wyczerpują arsenał działań przedsiębiorstw, które wkroczyły świadomie w media społecznościowe. Traktują go bowiem jako nowy kanał promocyjny, dający lepsze rezultaty niż billboardy czy reklamy radiowe. Ale społeczności nie lubią nachalności, ani jawnego sprzedawania. Cenią sobie natomiast rzetelną wiedzę, uprzejme wsparcie oraz zaproszenie do współtworzenia. Warto więc zajrzeć głębiej pod podszewkę społeczności.

Społecznościowy profil sprzedawcy

Kiedyś sprzedawca budował kredyt zaufania u klientów podczas kolejnych spotkań z nimi. Teraz kontrahent chce poznać swojego partnera jeszcze przed kontaktem z nim twarzą w twarz. Dlatego przeszukuje internet w poszukiwaniu wiedzy o osobie, którą wkrótce spotka: wpisuje jego nazwisko w wyszukiwarkach, przegląda media społecznościowe, ogląda filmy.

Firmy powinny więc zachęcać swoich pracowników do zakładania profesjonalnych kont na:

  • Linkedinie – opisujących ich doświadczenia, osiągnięcia (case studies) czy umiejętności (dyplomy, nagrody)
  • YouTube – i umieszczania tam filmów instruktażowych lub opowieści o sobie
  • Facebooku – by pokazać siebie od strony swoich zainteresowań czy pasji.

W imieniu pracodawcy

Krok dalej można pójść wchodząc w rolę adwokata swojego pracodawcy. Pracownik staje się wtedy twarzą firmy lub marki w mediach społecznościowych i opowiada o niej swoim znajomym. Takie działania pracowników warto jednak wcześniej sformalizować tworząc firmową listę zasad obecności w mediach społecznościowych. Pomoże ona uniknąć nieporozumień oraz możliwych sytuacji kryzysowych, wywołanych przez nierozważne lub nieodpowiednie zachowania pracowników na forach internetowych.

Rekrutacja społecznościowa

W mediach społecznościowych firmy mogą tworzyć swój profil nie tylko jako producenta lub usługodawcy, ale także jako pracodawcy. Powinni opowiedzieć więc także o swojej strategii, misji oraz polityce kadrowej. Zaufanie wzbudzą również posty potwierdzające zaangażowanie firmy w rozwój pracowników czy tworzenie wspólnoty (wyjazdy, szkolenia, pikniki rodzinne).

Rekrutację można prowadzić na dwa sposoby:

  • rozsyłając informację o wolnych stanowiskach
  • kontaktując się bezpośrednio z wybranymi osobami (poprzez mailing wewnętrzny) po uprzednim przestudiowaniu ich profili w mediach społecznościowych.

Zgłoś reklamację przez Facebooka

Media społecznościowe mogą też mieć zastosowanie bardzo praktyczne: jako jeszcze jedno medium rozwiązywania problemów zgłaszanych przez klientów. Na fejsbukowym koncie blog.pl można zadawać pytania lub zgłaszać utrudnienia; odpowiedź jest bardzo szybka, a potwierdzenie rozwiązania problemu również komunikowane jest przez wewnętrzny mail FB.

Coraz więcej firm wykorzystuje konta mediów społecznościowych również do przyjmowania reklamacji lub potwierdzania zamówień i dostaw towarów. Taki kanał kontaktu liczy się przede wszystkim dla generacji Y i Z, dla których szybkość reakcji jest jednym z głównych elementów dobrej usługi.

Niech Twitter udoskonali Twój produkt

Ułóż zdanie ze 140 znaków i zaproś swoich klientów do pracy nad modernizowaniem swoich wyrobów. Tak modny ostatnio crowdsourcing rozpowszechnia się właśnie dzięki rozległej sieci kontaktów w mediach społecznościowych. Współcześni prosumenci lubią być pytani o zdanie i wrażenia z korzystania z produktu. Chętnie podpowiedzą, co poprawić w istniejących modelach oraz czego brakuje im w dotychczasowej ofercie.

Firma Spokey z sukcesem przeprowadziła na Facebooku konkurs na nazwę nowej linii produktów sportowych. Wiele firm na forach omawia planowane usprawnienia lub zachęca do tworzenia autorskich reklam marki w zamian za nagrody (Coca-Cola).

Zdjęcie dzięki uprzejmości weblog.infopraca.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook