W marketingu włącz myślenie

Michal-Gorecki-koszulkowo

Nie licz na 10 złotych zasad, które rozwiążą każdy twój problem. Obserwuj i wyciągaj wnioski. Próbuj i testuj. Popełniaj błędy i ucz się na nich. Ale przede wszystkim – cokolwiek robisz w internecie – myśl!

Jestem już na Facebooku!

„Jak to już?” – dziwi się Michał Górecki z koszulkowo.pl. „Po 5 latach od rozpoczęcia komercyjnego wykorzystania portalu ktoś się chwali, że JUŻ założył konto?!”

Obecnie nie należy się zastanawiać, czy być w mediach społecznościowych, a raczej czy nas stać na to, aby tam nie być. W świecie marketingu opartego nie na reklamie, a na rekomendacjach, pozbawianie się możliwości poznania i kształtowania opinii o swojej marce powinno mieć głębokie uzasadnienie.

A mnie nie ma na Facebooku!

„Przychodzą do mnie firmy i mówią: chcielibyśmy pojawić się w mediach społecznościowych, bo jeszcze tam nie działamy”– opowiada Michał Górecki na IX Kongresie Online Marketing 2015. „A ja im odpowiadam: Mylicie się. Już tam jesteście. Od kilku dobrych lat. I nawet macie dość złą opinię”.

Media te dlatego są społecznościowe, że nie wymagają zgody na publikację treści. Każdy może opisywać swoje przeżycia i doświadczenia, „lubikować” (lajkowanie profesora Bralczyka) lub hejtować, chwalić czy ganić. Rola marek sprowadza się do monitorowania, moderowania i opanowywania sytuacji kryzysowych. Zanim zdecydujemy się aktywnie wejść w media społecznościowe najpierw dokładnie sprawdźmy, co już tam o nas powiedziano.

Usługi pogrzebowe na Facebooku

„Jaką społeczność na fejsie może stworzyć zakład produkujący trumny?” – pyta Michał Górecki. „Użytkowników trumien? Są firmy, które na Facebooku nie muszą być”.

A ja pozwolę sobie polemizować z tą opinią. Możemy przecież zbudować społeczność osób, które pochowały kogoś bliskiego i bardzo ciężko to przeżywają. Wykreować miejsce, gdzie będą mogły podzielić się swoim żalem i smutkiem z ludźmi, którymi targają podobne emocje. Pomóc im się wygadać, „oczyścić”, uspokoić. A może poznać kogoś z sąsiedztwa, kto będzie realnym wsparciem w tych trudnych chwilach.

Myślę, że każdy na Facebooku znajdzie swoją niszę.

Strategia wejścia

Zanim zaczniesz, poczytaj 10 dobrych rad (nie zasad!) Michała Góreckiego, by zrobić „dobre wejście” w mediach społecznościowych:

  1. Określ kim jesteś i kim chcesz być
  2. Posłuchaj, co inni mówią o tobie
  3. Stwórz „persony” czyli wyobrażenia twoich klientów
  4. Oceń swoje zasoby (ludzkie i budżetowe)
  5. Wybierz odpowiednie narzędzia (dopiero tutaj decydujesz, na których portalach chcesz być obecny)
  6. Mierz wyniki i dostosowuj do nich swoje działania
  7. Zarezerwuj budżet na reklamy (jest ona bardzo skuteczna, gdyż jest hipertargetowana)
  8. Współpracuj z blogerami
  9. Wykorzystuj real-time marketing
  10. Używaj e-mailingu.

Jedna złota zasada na koniec

MYŚL!

Michał Górecki na Kongresie Online Marketing

Michał Górecki na Kongresie Online Marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook