Marki, które potrafią rozmawiać

Marketing jutra - virgin-atlantic

Don Peppers nazwał je markami godnymi zaufania (trustability). Bartosz Fabianowicz – właściciel Nova PR – markami z ludzką twarzą (human brands). Marcin Maj – Prezes OS3 – markami, które dopieszczają. Łączy je proaktywność, empatia i rzeczywista troska o klienta.

„Buchnięte z Virgin Atlantic”

Tak opisywane są ostatnio solniczki i pieprzniczki podawane wraz z posiłkami w liniach lotniczych Virgin  Atlantic. Nieustannie padały łupem klientów, więc zamiast je wycofać, uczyniono z nich gadżety reklamowe firmy.

Niebiańskie Kitto-Katsu

Tak Japończycy przerobili nazwę batoników Kit-Kat. Ponieważ Kitto-Katsu znaczy „Zwyciężać bez porażki”, czekoladowe przysmaki stały się symbolami szczęścia. Wykorzystując ten trend, firma zmieniła opakowania batoników na niebieskie oraz dodała słowa „Modlitwy do Boga”.

Niebiańskie Kitto-Katsu

Wytatułuj mnie

Jak bardzo potrafimy utożsamiać się z marką? Sprawdził to Reebok zapraszając swoich fanów do tatułowania na swoim ciele nazwy linii CrossFit. Zadziwiająco wielu odpowiedziało pozytywnie na ten apel. Zrobili to, bo ta sportowa marka uosabia ich marzenia o wytrwałości, sile, pokonywaniu słabości oraz możliwości dokonywania ciągłej przemiany.

Buty, które kocham

Dla amerykańskiego producenta butów Zappos każdy klient jest tym jedynym. Tym, którego dobrowolne rekomendacje mogą przyciągnąć wielu nowych konsumentów. W internecie krąży szereg opowieści o nadzwyczajnej obsłudze klienta w tej firmie:

  • butach dostarczanych w kilka godzin, by zdążyć na ślub przyjaciela
  • kilku parach przyjętych z powrotem od syna zmarłej właśnie matki
  • wielogodzinnych rozmowach z klientem, który po prostu musiał się wygadać.

Obecnie nie wystarczy już być zorientowanym na klienta (customer-oriented). Trzeba mieć na jego punkcie bzika (customer-obsessed) – mówił Marcin Maj na zeszłorocznym Kongresie Online Marketingu. A Barosz Fabianowicz na łamach Marketingu w Praktyce przybliżał nam marki pełne wad (flow) i niesamowitości (awsome), które otwarcie przyznają się do swoich potknięć, pokazując tym samym swoją „ludzką” twarz.

Buty które kocham

Zdjęcia dzięki uprzejmości virgin.com, cbsnews2.cbsistatic.com i images.businessweek.com

2 przemyślenia na temat “Marki, które potrafią rozmawiać”

  1. Bardzo dobry post, uwielbiam takie postępowanie marek :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


  • Facebook